2011-04-05 ? 21:13:29

EGO ELLER INTE EGO, vad väljer du?

Jag har en liten fundering. Bra som dålig. Intressant som ointressant.
Är det viktigare att bry sig om sina vänner som mår dåligt, än att bry sig om sig själv om man mår dåligt? Vad är viktigast? Kan man bry sig lika mycket om båda sakerna utan att tappa greppet om en utav dem?

Jag anser och har alltid gjort att min psykiska och fysiska hälsa går före allt annat.
Jag hör själv hur egoistiskt det låter, men det är faktiskt inte så. Om man ser det från sin egen vinkel.

Låt oss säga såhär:
"Min pappa har dött och jag mår jättedåligt över det, och samtidigt har min bästa kompis fått reda på att en nära släkting gått bort och det gör henne/honom väldigt ledsen."
Vad ska jag lägga min energi på? Medlidandet till min bästa kompis eller sorgen över min fars död?

Vad väljer jag?
Självklart kommer jag att trösta min vän till 110% men jag kommer inte att klara av att trösta honom/henne under en längre tid, min egen far har gått bort. Hur kommer jag orka känna sorg för två jobbiga saker när en utav den handlar om Han som skapade mig och han som gjort så att jag sitter här och skriver dessa rader?

Vad tar jag mig till?
Jag vill hjälpa både mig själv och min vän till en ljusare framtid, men jag kommer bara klara av en utav sakerna på senare tid.
Vad hade ni gjort? Vad går först? Er själva, era vänner eller klarar ni av både och?
Kommentarer
Anonym

kan inte du ha en frågestund? ;)

2011-04-05 @ 21:31:50
Anonym

har din pappa dött ?

2011-04-05 @ 22:21:25
isabell

har din pappa dött?

2011-04-05 @ 22:22:05
A MILLION LOVE LETTERS.

Jag tror nog att man skulle kunna stötta varandra. Båda går igenom ungefär samma sak, man vet på ett ungefär hur den andre mår. Så skulle nog jag göra. Fast givetvis bör man vara egoistisk i vissa situationer och det är absolut inget fel på det.

2011-04-06 @ 08:23:34
URL: http://amillionloveletters.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!